SM i Ekonomi

I år har vi öppnat dörrarna till våra studios för alla som hade ett behov av att livesända. Vi blev nedringda av alla som helt plötsligt i panik var tvungna att göra fysiska event digitala.

Det ska vara ”topdogs” i studion och en sjuhelvetes många med på ”länk” och alla skulle prata lagom mycket så det blev tajt och härlig underhållning…LIVE såklart.

Så blev det…nästan alltid.
För visst hände det att det var ”event-körschemat” som dök upp och visst var det så att man egentligen inte hade varken wifi eller hörlurar när när man via länk skulle dra sin dragning till den oklara publiken…

Men på det hela så har det varit en imponerande omställning av alla vi varit i kontakt med. Det går att göra det fysiska till ett digitalt substitut som är värt namnet, ibland både roligare och intressantare än ståbord, papptallrikar och pumpthermosar.

Men låt mig adressera elefanten i rummet… En gång är INGEN gång!

Om ett fysiskt event ska bli digitalt så MÅSTE det bli återkommande och högfrekvent. Kan man (vilket alla kan.. by the way) sprida ut ett event med ett och samma tema över flera tillfällen så är det överlägset av en mängd anledningar.

 

Forskardagen – Heldagssändning

Topp 4 anledningar:

  • Fler tillfällen=mer publik (mer försäljning)
  • Fler tillfällen= Slipade produktioner (erfarenheter från första tillfället kan slipas till nästa)
  • Fler tillfällen= Högre sannolikhet att rätt personer faktiskt kan medverka.
  • Fler tillfällen= Lägre produktionskostnad per tillfälle

 

Så snälla alla ni som sitter med uppgiften att göra något fysiskt till digitalt 2021.
Se över möjligheten att sprida ut eventet över flera tillfällen och framförallt….RÄKNA på det!