Expressen och Aftonbladet i samma studio – då slog EuroTalk tittarrekord

Sportformatet Eurotalk har funnits på nätet sedan 2006. Förra veckan slogs tittarrekord när Sportbladets prisbelönte fotbollskrönikör Erik Niva och SportExpressens dito Noa Bachner gästade programmet tillsammans med fotbollsexperten Kristian Borell.
– Vi har i skrivande stund haft 87.000 strömstarter av förra veckans Eurotalk där merparten är på Youtube. Det är dubbelt så många mot ett normalt program, säger David Fjäll, programledare för Eurotalk.

– Extra roligt är att vi för första gången haft över 1,3 miljoner tittarminuter för ett enstaka program. Vi ser mycket hellre stort engagemang och lång titt-tid som viktiga parametrar än att blåsa upp videosiffrorna med 3-sekundersvisningar på Facebook, säger David Fjäll.

Eurotalk är en riktig långkörare på nätet och tillhörde länge SvenskaFans.com-gruppen.. Efter Stampens uppköp av SvenskaFans, och senare försäljning av företaget, ägs och drivs formatet Eurotalk av produktionsbolaget Dobb 2.0
– Vi känner att tittandet på våra program på nätet bara ökar och att det är väldigt inspirerande att många efterfrågar långa format på nätet med djupgående diskussioner om fotboll, när många andra väljer att lägga ner sina fotbollsmagasin, säger David Fjäll.

Dobb 2.0 är ett plattformsoberoende produktionsbolag som ägs av David Fjäll, Michael Fahlstedt och Anders Nettelbladt. I dagsläget producerar företaget sex olika veckoformat som alla distribueras via Fantv.se, Youtube, Youplay., Facebook och som tvodd.
En normal veckoräckvidd är 100.000 fotbollsintresserade svenskar, där 98% är män med huvudmålgrupp 18-39 år.
Inför 2018 satsar Dobb 2.0 på att öka upp produktionen.
– Vi kommer att lansera ett par nya format kommande år och har även ett par intressanta externa uppdrag som vi diskuterar som bäst, som vi ber att få återkomma om, säger Anders Nettelbladt, som tidigare varit sportchef på Expressen, och nu är ny delägare i Dobb 2.0.